Demand Management

Vraaggericht sturen op IT-dienstverlening

Demand Management is het proces waarmee de behoefte aan IT-diensten binnen een klant-leverancier-relatie wordt georganiseerd en aangestuurd. Het vormt de schakel tussen de interne organisatie en externe IT-leveranciers, met als doel om vraag en aanbod optimaal op elkaar af te stemmen.

Binnen Demand Management staat het organiseren van de vraag centraal: zorgen dat de juiste IT-diensten worden gevraagd, afgestemd op de strategische doelen van de organisatie.

In het kort: Organiseren van de vraag

Wat valt er onder Demand Management?

  • Beleid (IT-beleid, IT-sourcingbeleid)

  • Architectuur (procesarchitectuur, applicatiearchitectuur)

  • Relatiemanagement

  • Portfolio management
    · Project portfolio management
    · Service portfolio management
    · Leveranciersportfolio management

  • Service level management (Incl. servicecatalogus en Service Level Agreements (SLA’s))

  • Klant- en gebruiker tevredenheidsonderzoek

  • Projectmanagement

  • Requirements management

  • Service delivery management
    · Availability
    · Capacity
    · Information Security
    · Finance
    · IT Continuity

Naast Demand Management ondersteunt MutaBIT ook met Supply Management.